CA

Bombers de Mallorca

El vostre servei d'emergències

Vés enrere El Consell presenta la nova sala central de Bombers i centre de coordinació i trànsit de Carreteres

El Consell presenta la nova sala central de Bombers i centre de coordinació i trànsit de Carreteres

(03/05/2022)

Es tracta de la nova sala de gestió d’emergències del Servei de Bombers de Mallorca i de Carreteres de la institució insular.

La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, ha visitat avui dematí la nova sala central de Bombers i centre de coordinació i trànsit de Carreteres, des d’on treballen de forma coordinada el Servei de Bombers de Mallorca i el control de carreteres de la institució insular. Han acompanyat a la presidenta el conseller d’Hisenda i Funció Pública, Josep Lluís Colom, i el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano.

La centralització del Servei dels Bombers i Carreteres en una mateixa sala de control permet una coordinació major entre ells i una millora en el temps de reacció. La sala possibilita gestionar en el menor temps possible la informació que es rep i els recursos dels dos serveis.

La presidenta del Consell, Catalina Cladera, ha explicat que «és una sala integrada per Bombers i Carreteres, dos serveis a la ciutadania, que han d’estar connectats, però sobretot han d’estar modernitzats per les necessitats d’avui en dia. Hem digitalitzat i coordinat els dos serveis oferint-los la darrera tecnologia. Aquest és un projecte dins el programa ‘Smart Island Mallorca’ del Consell de Mallorca amb el que volem modernitzar el nostre servei per donar un millor servei a la ciutadania. Aquest és una avanç important, però no queda aquí. Seguirem invertint per modernitzar el servei a la ciutadania».

Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha explicat que «aquest nou centre de coordinació i trànsit de Carreteres suposa una modernització integral del servei amb l'objectiu d'oferir una resposta millorada, més eficaç i ràpida a la ciutadania». Així, el conseller Sevillano ha destacat que «l'objectiu és augmentar la seguretat dels mallorquins i mallorquines i donar una millor atenció. Amb aquest nou centre de coordinació i trànsit de Carreteres obrim la porta a la tecnologia, a la modernització i donam la benvinguda al segle XXI».

El conseller d’Hisenda i Funció Pública, Josep Lluís Colom, ha destacat «el compromís del Consell de Mallorca amb un servei essencial, com és el que ofereixen els bombers i bomberes de Mallorca, que queda palès no només amb aquesta nova sala central de Bombers, sinó també en la inversió en infraestructures noves i en equipaments millors, com són la reforma integral del parc de Manacor, el nou parc de Santanyí i la reagrupació del Servei en la futura prefectura de Marratxí; la convocatòria d’oposicions, que és a punt de finalitzar, de 32 places noves, el nombre més elevat dels darrers 15 anys; així com la modernització continuada del parc mòbil que incorpora, per al 2022, vehicles més eficients i tecnològics».

Aquesta nova sala de gestió permet als Bombers de Mallorca fer una monitorització en temps real dels seus recursos operatius. Així, es té coneixement en tot moment d’on són, quines tasques fan i què poden necessitar. També aporta una visió global dels avisos actius i dels serveis que s’estan prestant.

Les noves instal•lacions compten amb un subsistema de suport a la intervenció, que té com a objectiu subministrar a l’operador, de forma jerarquitzada i ordenada, tota la informació que necessita per gestionar una emergència en els primers minuts. L’objectiu és augmentar l’eficàcia de la resposta i minimitzar els temps de reacció.

El centre de control compta amb una sala de crisi que serveix com a centre de comandament en cas de que hi hagi una emergència. Separada de la sala de gestió només per un vidre, compta amb un sistema de videoconferència via satèl•lit que comunica amb el centre de comandament avançat dels bombers, a més d’una sèrie de pissarres de comandament i control d’emergències basat en el sistema GOM.

Control de Carreteres

El centre de coordinació i trànsit de Carreteres s’articula com a punt de coordinació de carreteres i de la mobilitat de la xarxa viària del Consell, des del qual també es pot coordinar i gestionar l’actuació dels tècnics i operaris en cas d’emergències. Això suposa un gran avanç en la gestió i coordinació del trànsit i la mobilitat, i situa el servei de Carreteres a l’avantguarda en matèria d’implantació de noves tecnologies.

La sala rep el senyal en directe de les 220 càmeres distribuïdes per la xarxa de carreteres de Mallorca. D’aquesta forma es pot controlar de manera directa el trànsit viari, tenir constància en temps real de qualsevol incidència que sorgeixi i poder-la comunicar ràpidament a les brigades de carreteres o als Bombers de Mallorca, si hi han d’actuar.

El sistema de càmeres millora qualitativament, deixa enrere l’antic model analògic per incorporar el sistema de càmeres IP. Aquesta evolució possibilita recollir i digitalitzar les dades d’una forma molt més exacta, la qual cosa permet oferir a la ciutadania una informació més clara i en temps real a través dels visors de mobilitat.

De la mateixa manera, s’incorpora també al centre de control els dispositius relatius a la vigilància i control de tots els túnels de la xarxa de carreteres de Mallorca. Així, es mantindrà una vigilància en temps real dels túnels per raons de seguretat i resposta primerenca davant qualsevol incident. Durant el darrer any i mig s’han anat informatitzant els túnels, com per exemple el de Sóller i el de sa Mola. Actualment, s’estan millorant els túnels de Son Vic i el de Sa Coma. Aquests túnels, una vegada acabades les obres, s’incorporaran a la nova sala de control de Carreteres.

Tecnologia de darrera generació

La sala està equipada amb la tecnologia més actualitzada. S’hi ha incorporat un nou sistema de comunicacions que integra la telefonia, la xarxa de telecomunicacions TETRAIB i les ràdios aèria i marina. Els ordinadors estan habilitats amb accés a les capes d’informació geogràfica per gestionar les emergències, accés als protocols i a tots els programes necessaris per controlar i solucionar els sinistres, connectada a la xarxa TETRAIB. 

Les instal•lacions compten amb un videomosaic per projectar-hi tota la informació i la cartografia necessària en cas d’emergència. Està compost per vuit pantalles, una part destinada a la visualització de les càmeres de trànsit i, l’altra, per veure el mapa en temps real de la ubicació dels mitjans de Bombers a través de les emissores de TETRAIB. També es projecta el full del personal de guàrdia i els mapes de meteorologia, especialment en episodis de fenòmens meteorològics adversos.

Programa Smart Island Mallorca

La creació de la sala central de Bombers i centre de coordinació i trànsit de Carreteres forma part del programa ‘Smart Island Mallorca’, que depèn de la Direcció Insular de Modernització i Transparència, del Departament de Presidència, que és qui actualitza les eines tecnològiques del Consell de Mallorca. El pressupost que s’hi ha invertit ha estat de 100.000 €, la meitat dels quals s’han destinat a adquirir l’equipament i la tecnologia de la sala, i ha estat finançat pel Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital, a través de Red.es.

L’altra meitat del pressupost s’ha destinat a crear i adequar l’espai de la sala, i ha estat finançat pel Consell de Mallorca. El programa ‘Smart Island Mallorca’ també ha permès incorporar-hi, entre d’altres, el centre de comandament avançat de Bombers (CCAB) i un programa per gestionar el Servei de Bombers de Mallorca.

Vídeos

sala emergencies

Bombers de Mallorca